Mikroelementy

Mikroelementy to składniki mineralne potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu dostarczane wraz z pożywieniem. Ponieważ są one stale wydalane w procesach fizjologicznych, dlatego bardzo ważna jest ich regularna podaż, także w formie suplementacji. Najważniejsze z mikroelementów to:

Cynk

Działa przeciwzapalnie, a także wpływa na poziom witaminy A, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego człowieka. Cynk, jako składnik jednego z enzymów wykazującego działanie protekcyjne wobec wolnych rodników, chroni organizm przed ich szkodliwym wpływem. Jony cynku sprzyjają regeneracji błon śluzowych oraz prawidłowemu funkcjonowaniu krwinek białych, które unieszkodliwiają bakterie i komórki zaatakowane przez wirusy. Stwierdzono, że wraz z niedoborem cynku wzrasta podatność na infekcje.

Chrom

Chrom przyczynia się do aktywacji wielu enzymów. Odgrywa też ważną rolę w metabolizmie glukozy i tłuszczów, a jego trwały niedobór może prowadzić do rozwoju cukrzycy. Występuje jako składnik preparatów na odchudzanie, obniża poziom tzw. złego cholesterolu (LDL), dzięki czemu redukuje ryzyko chorób układu krążenia.

Jod

Odgrywa kluczową rolę w produkcji hormonów tarczycy, które regulują nasz metabolizm. Niedobór jodu przyczynia się do powstawania tzw. woli tarczycy i ogólnej niewydolności tarczycy, co może powodować zaburzenie funkcji wielu narządów i procesów życiowych.

Mangan

Jest ważnym składnikiem kości – zapobiega osteoporozie i chroni przed zapaleniem stawów. Mangan ułatwia przyswajanie wielu witamin i wchodzi w skład enzymu zwalczającego wolne rodniki. Ma istotny wpływ na nasz metabolizm, prawidłowe funkcjonowanie mózgu i stan skóry. Ważne – jego niedobór zaburza wzrost i rozwój dzieci!

Miedź

Odgrywa kluczową rolę w produkcji hormonów tarczycy, które regulują nasz metabolizm. Niedobór jodu przyczynia się do powstawania tzw. woli tarczycy i ogólnej niewydolności tarczycy, co może powodować zaburzenie funkcji wielu narządów i procesów życiowych.

Miedź

To główny składnik hemoglobiny – białka odpowiedzialnego za przenoszenie tlenu we krwi. Żelazo jest także częścią innych białek i enzymów odpowiedzialnych za przebieg ważnych procesów w organizmie, w tym również za jego odporność na infekcje. Objawy niedoboru żelaza to przede wszystkim zmęczenie, anemia, zwiększona łamliwość włosów i paznokci oraz osłabienie ogólnej odporności organizmu.

Selen

Odpowiedni poziom selenu zapobiega chorobom układu krwionośnego, wpływa na prawidłową czynność hormonów tarczycy i rozwój kości. Wraz z witaminą E wspomaga działanie układu immunologicznego, działając jako antyoksydant, przez co ochrania komórki, błony komórkowe oraz DNA przed wolnymi rodnikami. Ma wkład w zapobieganie przed chorobami zapalnymi, sercowo-naczyniowymi oraz neurologicznymi. Stymuluje odporność oraz aktywność tarczycy, wpływa też na potencję mężczyzn.

Niedobór selenu zwiększa podatność na choroby cywilizacyjne, takie jak nowotwory, czy choroby układu krążenia. Może też powodować osłabienie mięśni, zaburzenia pracy trzustki, zmianę pigmentacji skóry i włosów oraz zwiększoną podatność na alergie.